Wyposażenie działu recepcyjnego generalnie możemy podzielić na trzy grupy: zewnętrzne, wewnętrzne oraz sanitarno-socjalne. W tym artykule zajmiemy się częścią zewnętrzną. Znajdować się tu będą: lada recepcyjna i poszczególne stanowiska pracy.
Wyposażenie recepcji musi zapewniać jak najlepszą obsługę korzystających z hotelu gości. Jej wygląd i wymiary będą oczywiście zależeć też od wielkości danego hotelu. Recepcja powinna być elegancka, estetyczna i zgrana kolorystycznie oraz stylowo z pozostałymi elementami wystroju wnętrza. Trzeba jednak pamiętać, że równie ważne jest to, by recepcja była funkcjonalna.
Lada recepcyjna
Blat roboczy, przy którym zasiada recepcjonista, musi znajdować się na wysokości ok. 720-800 mm. Pulpit dla gościa usytuowany jest wyżej, ponieważ stojący przy nim klient będzie znajdował się w pozycji stojącej. Przyjmuje się, że wysokość tegoż pulpitu powinna wynosić od 1100 do 1200 mm. To nie wszystko, według obowiązujących w Unii Europejskiej norm, recepcja hotelowa musi być też wyposażona w dodatkowy pulpit o maksymalnej wysokości 900 mm, który dostosowany jest do osoby poruszającej się na wózku inwalidzkim. Musi do niego prowadzić specjalny podjazd mający przynajmniej 670 mm wysokości. Istotna jest też szerokość lady recepcyjnej (600-900 mm) oraz szerokość pulpitu dla klienta (200-400 mm).
Stanowiska pracy
Bardzo ważne jest, by recepcja miała wydzielone i odpowiednio oznaczone poszczególne stanowiska pracy takie jak:
- dysponent – osoba nadzorująca recepcję, przyjmująca gości do hotelu i dbająca o właściwą organizację pracy, przyjmuje również zgłoszenia gości o zauważonych przez nich usterkach i niedogodnościach
- kasjer – zajmuje się wszelkimi płatnościami, gość może u niego dokonać także wymiany walut
- informacja – gość hotelowy może tam zasięgnąć wiadomości m.in. na temat hotelu, miasta, znajdujących się w nim zabytków i innych atrakcji turystycznych
W pobliżu zewnętrznego działu recepcji powinien znajdować się tzw. pokój rezerwacji. W żadnym hotelu nie może zabraknąć też przechowalni bagażu.