Recepcja składa się z trzech części: zewnętrznej, wewnętrznej oraz sanitarno-socjalnej. Po scharakteryzowaniu wyposażenia zewnętrznego, zajmiemy się opisaniem wewnętrznej części recepcji hotelowej.
Składa się ona szeregu niezbędnych urządzeń technicznych i innych potrzebnych sprzętów. Każdemu z nich poświęcimy osobny podpunkt. Są to zatem kolejno:
- Komputery – każde ze stanowisk powinno posiadać osobny komputer z dostępem do sieci Internet oraz wyposażony w używane w danym hotelu bazy danych i programy komputerowe. W ten sposób pracownicy będą mieć szybki dostęp do ewidencji gości, danych na temat dostępności poszczególnych pokoi czy też informacji o uiszczonych (bądź nie) przez klientów opłatach.
- Telefony i centrala telefoniczna – zapewniają szybką komunikację zarówno ze współpracownikami i gośćmi, jak i z zewnętrznymi instytucjami oraz przyszłymi klientami
- Klucznica – służąca do przechowywania kluczy do poszczególnych pokoi hotelowych
- Grafik dysponenta – rozrysowany na kartce schemat układu pokoi hotelowych, gdzie codziennie nanoszone są informacje dotyczące statusu danego pomieszczenia (wolny/zajęty/rezerwacja). Przyda się on w razie problemów z odczytaniem danych znajdujących się w komputerze
- Drukarka – dzięki nim wydrukujemy wszelkie faktury, listy przyjazdów czy raporty
- Faks i kserokopiarka – przydadzą się zarówno obsłudze hotelu, jak i gościom, którzy mogą poprosić o przefaksowanie jakiegoś dokumentu bądź skserowanie go
- Kasa fiskalna – konieczna w każdym hotelu, jej wyświetlacz powinien być widoczny dla klienta
- Terminal – umożliwia dokonywanie płatności za pomocą kart płatniczych oraz kredytowych
- Sejf depozytowy – wymagany jest nawet w hotelach o najniższej klasie. Goście mogą pozostawić tam cenne przedmioty
- Kilka funkcjonalnych szafek – pracownicy będą przechowywać w nich wszelkie dokumenty, pisma i korespondencję